Friday, September 17, 2010

a story of 3 shops

Di satu kawasan di Shah Alam ada 3 kedai runcit yg berderet antara satu sama lain. 1 kedai melayu, 1 kedai cina dan 1 kedai india. Pada mulanya org paling ramai membeli belah di kedai melayu ini kerana majoriti penduduk di situ adalah Melayu. Nak dijadikan cerita, pada suatu masa, kwn aku gi membeli di kedai Melayu itu. jumlah pembelian adalah RM 8.50. kawan wa bagi RM 50. Tiba2 cashier/tuan kedai itu kata "awk bagi RM 10 kn tadi?" . Kwn aku ckp tak, sy bagi RM 50. tuan kedai tu x pecaye and insisting that kawan aku bg RM 10. setelah lawan ckp utk beberapa minit, akhirnya kwn aku mengalah. Tuan kedai bg la baki RM 1.50. Sejak hari tu, kwn aku x membeli kat situ dah. Termasuk la aku x membeli dkt situ. Tolak markah lg kedai tu, barangnya agak berselerak dari kedai Cina tu. Tokey kedai cina tu ckp Terima Kasih setiap kali bg baki berbanding dgn tuan kedai Melayu tu yg masam semacam je. Barang di kedai Cina tu pon murah 10-20 sen dari kedai Melayu tu. aku paham dealer kebanyakan Cina so dia bleh dpt murah, tp kedai Melayu u byk lg bleh improve dari segi layanan dan lay-out kedai yg sedikit berselerak. kalau anda. anda nak pegi kedai mana? :-)

2 comments:

  1. ni story about 2 shops je neh sbb lg 1 kdai india xde.kmpem tercicir

    ReplyDelete
  2. btollah...br perasan....hehehehe...

    ReplyDelete